Kiadás éve: 2017
... avagy a könyv, ami önkényesen úgy döntött, át
akarja vágni az olvasót a fülszövegével. Vérprimitív vöröspöttyös szerelmi háromszögként eladni
egy (?) kőkemény drámát aljas húzás, de hadd részletezzem.
Adott Lily, a főszereplő, többé kevésbé
hétköznapi huszonéves lány, aki a tinédzserkori naplóját Ellen DeGeneresnek
írta, és aki egy bántalmazó apa és egy alávetett anya kicsit sem szerető
ölelésében nőtt fel. Oké, nem egészen. Az apja őt sosem bántotta, csak az
anyját erőszakolta meg majdnem a szeme láttára... uggyan, kérem. Lily később
találkozik férjével, Ryle-lal, aki a downright álompasiként van beállítva.
Idegsebész, rohadt gazdag, döglesztően jóképű, megfelelő mértékben szexmániás,
határozott rosszfiú, és egyetlen találkozás után az őrület határára sodorja a
vágyakozás, amit a hősnő iránt érez. Lily amúgy amellett, hogy példás(an
klisés) feminista módjára saját vállalkozást indít egy számára ismeretlen
városban, szép lassan bele is habarodik a paliba, ahogy kell, nem sokára
viszont feltűnik első nagy szerelme, Atlas is a színen, akivel valamiért még
mindig nem felejtették el egymást egészen...
Szívemből megértek mindenkit, aki most akarja a
sarokba hajítani a sztorit, mondván, pont ugyanilyet bármelyik filléres
könyvespult ponyvája alatt húszat talál. De ennyi lesz a kiszámíthatóság a
könyvben, nem több, a maradék pedig körömtépkedően izgi. A karakterek mélyek,
megérthetőek, és gyakorlottabban másznak a bőröd alá, mint egyszeri szálka az
esztergapadból. A légkör jellegzetes, gondolok itt a hoover-i nyomasztó
körülményekre, mert maximálisan megvannak; aki szereti, fogyassza. És egy még
kötelezően megjegyzendő: ha valaha is egy műnek elhiszed, hogy benne semmi nem
az, aminek látszik, ez legyen az. Ennek persze bőven van hátránya is.
Jó barátom, Spoiler Albert viszont itt kezd el
integetni, avagy ugorj a következő jelzésig a cikkben, ha felkeltette az
érdeklődésed a történet, és visszafogott időintervallumban ráérős pillantásod
kedved lenne rávetni.
Spoileres
rész innen!
Egy: a karakterek.
Ryle nem álompasi. Ryle egy szerencsés
körülményekkel megáldott ember, akinek az élete szerelme Lily, és ennek
ellenére nem tud úrrá lenni a saját személyisége turzulásán, amit szemmel
végigkövetni szívettépő. Ő az, akinek nem oldódik fel a tragédiája. A fájó az,
hogy mi is látjuk, mennyire szereti, becsüli, vágyja Lilyt, és ennek ellenére
időnként Hulk módjára tör elő belőle a zöld (szemű) szörnyeteg, és ilyenkor
gyakorlatilag nincs magánál. Lily kihívása pedig egy párját szerető ember
számára a létező legnagyobb: el kell hagynia azt, aki bántja, veri, és aki
ennek ellenére a mindene. Ryle viselkedése párhuzamba állítható Lily apjáéval,
viszont mivel Lily szemén át látjuk a történetet, ez a hasonlóság hol valós, hol
pedig képzelt - és mivel Lily elég reális csaj, ezt ő maga is tudja, épp ezért
inog, nem akar felelőtlen döntést hozni egyik irányból sem. Végül mégis
megteszi, méghozzá az újszülött gyerekével a karján. Ez az egész egy
olyan sűrű és rágós drámát eredményez, mint amibe beleejtették a
kukoricalisztet; kifejezetten kínzó, főleg, mivel megszerettük az áldozatot ÉS
a bántalmazót is.
Viszont akkor még ott van Világtérkép (komolyan,
ki találta ki ezt az idióta nevét, hogy Atlas, egy kamasz fiúnak?), akiről annyit
tudunk, hogy Lily volt az első szerelme, és minden, ami ezzel jár. Első csók,
első csalódás, küzdelem a szülőkkel. Hogy erre miért volt szükség? Mert
ekkoriban a kis Térkép hajléktalan volt, egy lakatlan házban húzta meg magát
Lilyék hátsó udvarán túl. Mostanra persze már felküzdötte magát, étterem-tulajdonos a drága, de még mindig Lilyt szereti, mi több, érzi, hogy
Ryle bántani fogja a lányt, és még akarja védeni...
Kettő, a történet. Kezd túl sok lenni a szál, nem
igaz?
Spoiler
vége, innen olvashatod tovább!
Nekem itt van az egyetlen, viszont nagy gondom a
regénnyel. Ez valójában két sztori lenne, és mindkettő remekül megállná a
helyét magában. Adott a bántalmazó párkapcsolat igazi drámája, amiben egyik fél
sincs sarkítva. Lily követ el hibákat, Ryle pedig küzd a démonjai ellen, mégis
szép lassan mennék együtt a pokolba, ahogy megpróbálják legyőzni magukat.
És ott van a másik történet, amiben a meseszerű
első szerelem emlékétől kísértett pár újra találkozik, és vagy hagyják felnőni
magukat és az érzéseiket egymás iránt, vagy nem. (Mert higgyétek el, a getting
back together sem olyan egyszerű, ahogy a szerelmes filmek bemutatják; keserves
munka, elkötelezettség, egy rommá tört kapcsolat rekonstrukciója két olyan
építész által, akik korábban saját gyengeségükből engedték azt leomlani, ha nem
épp ők zúzták le akarattal.)
Hoover viszont azt a megoldást választotta, hogy
az egyik történet lyukjait a másikkal igyekezett betömni. Ha ellaposodott az
egyik, előrántotta a másikat, így kvázi ugrálva köztük, de az összhatás gyakorlatilag
olyannak tűnik, mintha egy irodalmi érdeklődésű kamasz mindig épp megunná a
novellát, amit ír, és elővenné a másikat, amin dolgozik. Fárasztó és ködös, nem
egészen érthető, mit keres a két sztori egy könyvbe pakolva. Egy sikeres író
nem mert csak az egyikről, vagy másikról írni, így inkább összefűzte? Vagy nem
jött ki a kiadónak ígért oldalszám? Érthetetlen - a probléma különösen akkor
ütközik ki, amikor Lily a történet végén elhagyja gyereke apját, és mégis a
másik férfi karjába veti magát, a regény pedig elvárja, hogy ezt az egészet
happy endként fogd fel. Nem megy, bocsesz! Életek mentek itt tönkre, köztük
főszereplőé is, nem fogok pezsgőt bontani!
Összességében olvasd el, ha megfogott az
alaphelyzet, mert garantáltan nem egy nyáltenger romantikus triómaszlagot
kapsz. A dráma erős, minden oldalról, a történet mer nehéz kérdésekre választ
keresni, a szereplők nagyobb részt szerethetőek, a leírások életszagúak. Ha nem
zavar, hogy két történet - és nem mellesleg épp emiatt két hangulat között is -
ugrál, nagyon fogod értékelni. Ez a regény egy azok közül, amik tényleg
hozzáadnak valamit az életedhez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése