Az emberek nagy többségében, ha meghallja azt a
szót, hogy „opera”, óhatatlanul sztereotip képek egész sorozata jelenik meg:
alacsony, kopaszodó, jókora túlsúllyal küzdő, legalább az 50-es éveiben járó
tenor, aki természetesen mint hősszerelmes tűnik fel a színen, és az ő
komplementere, elmaradhatatlan színpadi társa, a hasonló alkati adottságú (talán
a kopaszodást leszámítva) és életkorú szoprán, akinek a hangjától darabjaira
törik a néző kezében tartott pezsgőspohár.
A fentebb leírt helyzet, bár sokan, akik ilyen
módon gondolnak az operára, azok nincsenek tisztában ezzel, de abból
következik, ahogyan az operaénekesek fejlődnek pályájuk során. Olyanok, mint a
jó bor: az idő érleli őket. Lehet akármilyen csinoska és fiatalka huszonévesen
egy énekesjelölt, a képességei még nem lesznek megfelelőek ahhoz, hogy el
tudjon énekelni egy Gildát, egy Pillangókisasszonyt, egy Don Carlost vagy egy
Posa márkit teljes terjedelmében, vagy legalábbis nem folyamatosan minden
második este. Egyszerűen várnia kell, ha jót akar magának.
Tény és való, ilyen módon már maga a színpadkép is
egészen furcsa és nevetséges tud lenni egy opera esetében, de ha ehhez még
hozzávesszük a sokszor komikusnak ható próbálkozásokat az énekesek részéről a
színészi játék megvalósítására, illetve azt a minden bizonnyal a pálmát vivő
momentumot, mikor teljesen mindegy, hogy milyen módon gyilkolják le az énekest,
az holtbiztos, hogy áriázni fog, valóban a színházi világ egyik legabszurdabb
műfaját kapjuk meg.
Ha már az énekesek legyilkolásánál tartunk: az
opera műfaja rendkívül gazdag a változatosabbnál változatosabb halálnemek
felvonultatásában. Találkozhatunk leszúrással, nagyjából napi szinten (Scarpia),
a méreggel való (vissza)élés is a vezető halálokok közé sorolható (Abigél), de olykor
egy-egy agyonlövés is jut (Posa); sőt, ínyencek még lefejezéssel is
szórakoztathatják magukat néhány műremekben (Hunyadi László). Az én praxisomban
viszont az eddigi leghihetetlenebb haláljelenet az volt, mikor Desdemona az
Otellóban lazán énekelgetett azok után, hogy Otello megfojtotta (és ennek következtében nagy valószínűség szerint
összezúzta a légcsövét). De nem baj, Desdemona vígan dalolgat, és nem is
akárhogy. Ezek után merészelje valaki azt mondani, hogy nem egy abszurd
műfajjal van dolgunk.
A másik ok, amiért furán szokás nézni az operára
mint olyanra, az az operasztorik és az előadásuk közt feszülő, finoman szólva
is feszültségnek titulálható állapot. Még ha jó is a történet, nem kapjuk meg
normálisan, nem jön át minden úgy, ahogy azt akár a prózai színházban, akár a
musicalek esetében megszokhattuk, valami valahol mindig elsikkad, vagy csak
torzítva kerül elő az operákban, olyan formában, ahogy azt már nem biztos, hogy
el tudjuk fogadni (lásd haldoklójelenetek). Ezen sokat tud segíteni, ha az
énekesek színészi játék terén is elfogadhatót nyújtanak, de ez sajnos sokukra
nem igazán jellemző; de tegyük hozzá, ez nem egészen az ő hibájuk. Az
operaénekes-képzésben sokszor alig kap hangsúlyt a színészmesterség oktatása.
A másik, hogy az operán kívül minden más zenés
színházi műfajban (operett, musical) vannak prózai átvezető részek, de az
operák jó részéből ez hiányzik. Mindent énekelnek, ami legalábbis elsőre nagyon
szokatlanul hathat, akár még elidegenítő effektus is lehet, ha a potenciális
néző nem kellőképpen nyitott. Az operát mint műfajt szokni kell, nem lehet csak
úgy „belecsobbanni”, mint egy operettbe vagy musicalbe; mindenképpen kell a
nyitottság ahhoz, hogy valaki értékelni tudja.
Még bonyolultabb a helyzet, mikor az adott operának
még a sztorija is gyenge. Ezt persze ízlése válogatja, hogy kinek mi számít
gyenge sztorinak, de az biztos, hogy a rossz dramaturgia vezető ok szokott
lenni abban, hogy egy opera nem lesz sikeres (lásd nagy szerzők korai műveit).
Persze láttunk már olyat, hogy egy alapvetően
gyenge sztorival megáldott operát a gyönyörű zenéje meg tud menteni a totális
bukástól, de ha azt tervezi valaki, hogy megismerkedik ezzel az érdekes, de
mindenképpen néhány aspektusában az abszurditásba hajló műfajjal, akkor
mindenképpen egy olyannal érdemes kezdeni, amelyiknél a sztori ugyanúgy a
helyén van, mint a zene; és ha kellőképpen nyitott az ember, akkor nem érheti
csalódás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése