Szóval
belevágtunk: az első Operaparás interjú! Tök tapasztalatlanul estünk neki a feladatnak, és
hát szükséges említenem, mennyire izgultunk?
... Na és azt, hogy ez mennyire
feleslegesnek bizonyult? Jaja, komolyan. Az a része, amit a monitor előtt
görnyedve töltöttünk a leiratokkal és átdolgozásokkal, messze sokkal több
fejfájást és facepalmot okozott nekünk, de összességében megérte. (Ha meg nem
érte volna meg, akkor is ezt mondanám…) És akkor most jöjjön a hivatalos verzió ;)
Szemerédy
Károllyal egy belvárosi kávézóban találkoztunk. Közvetlen és nyílt volt,
puszival köszöntött, meghívott bennünket egy teára, és az arcán állandó, kedves mosoly
ült. Nem is sejtettük, hogy ennyire könnyű lesz beszélgetni egy ilyen
komoly műfaj képviselőjével, mint az opera. De egy biztos: tényleg egy jókedvű férfihoz volt szerencsénk.
Miért lettél operaénekes? Volt-e
valami különleges élmény, ami motivációként hatott rád?
Az
Operaház Gyermekkórusának tagja voltam három évig. Figyeltem a nagy énekeseket,
ahogy készültek a próbákon, aztán ahogy előadás előtt mindenki rohangál és
izgatott, a jelmezeket, a maszkokat. Már akkor megtetszett a színház varázsa,
de akkor még fogalmam sem volt, hogy milyen pályát választok. Nem
konzervatóriumba, hanem gimnáziumba mentem. Az éneklést akkor sem hagytam abba,
a Kölcsey Ferenc Gimnázium kórusában, templomi kórusban léptem fel. Aztán
egyszer, olyan tizenhét-tizennyolc éves koromban behívatták a szüleimet, és
mondták nekik, hogy ezzel a hanggal nagyon kellene kezdeni valamit, mert ez a
hang fontos. Demokratikus neveltetésben részesültem, így a szüleim
megkérdezték, hogy mit szeretnék. Én elmondtam nekik, hogy bár szeretek
énekelni, ilyen komolyan még nem gondoltam bele soha. A családban előttem nem
volt senki sem művész. Támogattak, de azzal a feltétellel, ha mellette lesz
valami „rendes szakmám” is.
A szokásos duma…
Igen,
de én ezt egyáltalán nem bánom. Elvégeztem két másik főiskolát: a
Vendéglátóipari Főiskolát, illetve az Általános Vállalkozási Főiskolát
nemzetközi kapcsolatok szakon. Emellett pedig László Margit magántanítványa
voltam az Operaházban: ez főleg hangképzésből és repertoárbővítésből állt.
Amikor vége lett mindkét főiskolának – mivel párhuzamosan végeztem el őket –,
fölvettek az Operastúdióba, és meghívást kaptam a Madridi Énekakadémiára is.
Kimentem, felvételiztem és felvettek. Először nem tudtam, hogy itthon maradjak
vagy kimenjek. Végül úgy döntöttem, hogy megpróbálom és hét évet töltöttem
Madridban.
Mindig
is az operát tartottam az előadó-művészet csúcsának. Volt egy laza kis kitérőm,
2001-2002-ben, amikor megnyertem az Év Hangja című műsort a TV2-n; ez volt a
Megasztár előtti énekverseny. Én ott is áriákat szerettem volna énekelni, de
mondták, hogy azt itt ne. Mivel előtte rengeteget jártam kint Olaszországban,
Eros Ramazotti dalait énekeltem, azokkal nyertem meg a versenyt. Ezáltal beleláttam
kicsit a könnyűzene-iparba, de végül nemet mondtam rá és visszataláltam az
utamhoz, az operához.
Térjünk át kicsit a jelenlegi kihívásokra. Beléptünk a Triptichon-időszakba, és
te Kálmándi Mihály helyett ugrottál be a Köpeny szerepébe. Hogyan viszonyulsz a
karakteredhez?
Ez
az egyik kedvenc operám. Énekeltem már Köpenyt is, Gianni Schiccit is, utóbbiban
címszerepet. A Köpenyben Michele nagyon komplex szerep és karakter. Egy olyan
hajóskapitányt játszom, aki tele van kételyekkel, szenvedéssel, ugyanakkor még
mindig óriási szerelemet érez a felesége iránt. Nagyon sok érzés kavarog a
karakterben. Ő is érzi azt, hogy itt valami nem stimmel a felesége és közte. Puccini
pedig úgy írta meg ezt a zenét, annyira fantasztikusan, hogy én néha úgy érzem
magam a színpadon, mintha egy Hitchcock-filmben lennék.
Érdekes hasonlat. Miért éppen
Hitchcock?
Annyira
több szálon fut a történet, és erre a zene is rásegít, aztán a végén lesz egy
gyilkosság, egy tragédia. Végig kézzel fogható, tapintható a feszültség. Ezért
imádom ezt a karaktert.
Érzel közös vonást Michele-ben és
saját magadban? Tudsz azonosulni a szereppel?
Természetesen.
Mindenki volt már nagyon szerelmes, csalódott már nagyot, vagy csalták meg… Ez
az élet és időnként egy párkapcsolat velejárója...
Mennyire könnyű belebújni ennek a
karakternek a bőrébe? Szoktál úgy lenni vele, hogy csak járkálsz az utcán, és
hirtelen a kedvenc karaktereddé válsz? Előfordul ez?
Előfordul,
főleg a premier-héten, vagy amikor már tudjuk, mikor lesz a bemutató. Ilyenkor
az emberből már akarva-akaratlanul is kijönnek olyan dolgok, hogy arra gondol,
hogy ha például a grófot éneklem a Figaro házasságából, akkor a gróf hogyan
fogná meg ezt a gyertyatartót, vagy a poharat, vagy hogyan kérne valamit. Ez
ilyenkor már ösztönösen benne van az emberben. Itt a Köpenyben, ahol a darab
komorabb, sötétebb tónusú a zene miatt is – ugyan nem volt sok időm próbálni –
igen, szoktam érezni: ahogy megyek be a színházba, érzem, hogy kezdek komor
lenni. Ez nem tudatos, csak érzem, hogy most át fogok alakulni. És mivel a
jelmezek is jók, ez nem nehéz. Amikor felveszem azt a hatalmas nagy köpenyt,
azonnal tudom is, hogy ki vagyok.
Van-e kedvenc szereped, amibe nagyon
könnyű belebújni?
Álomszerep?
Mostohán bánni nem szeretnék szereppel, és kihagyni dolgokat… Valahol
mindegyikben megtalálom a szépséget vagy a kihívást, amit játszom. Ezelőtt a
Sába királynőjében énekeltem Salamon királyt: nagyon hálás szerep – noha
nincsen áriája, mert folyamatosan duettjei vannak – azt is nagyon szerettem.
Előtte Escamillót énekeltem itthon, a torreádort a Carmenben, az is egy
fantasztikus szerep. Talán a legkedvencebb eddig a Tell Vilmos volt, a
címszerep.
Miért pont ez? Meg lehet ezt
fogalmazni?
A
Tell Vilmos egy őrült nagy szerep, négy felvonás alatt szinte folyamatosan fent
van a színpadon. A svájci, nemzeti függetlenségért kell harcolni a gonosz
osztrák elnyomók ellen: egy teljesen más érzés, de eddig nekem ez volt a
legkedvesebb szerepem. Álomszerep pedig, hogy mi lenne a kedvencem – van ilyen,
de majd a jövőben… Végül is még fiatal vagyok elénekelni egy Scarpiát, de az
egy örök álom. Már nagyon várom, de ez még jó pár év múlva lesz.
A hangnak kell érnie hozzá, gondolom…
Hangnak,
karakternek, személyiségnek is. De, főleg hangilag. Nem szabad olyan dolgokat
elvállalni, idő előtt nekimenni olyan szerepeknek, amelyekre az ember még
nincsen felkészülve teljesen.
Van esetleg nagyon utált vagy nagyon
nem szimpatikus karaktered?
Nem
volt olyan szerep, amiben rosszul éreztem volna magamat. De olyan már volt,
hogy egy kisebb mellékszerepnél azt éreztem, hogy „ennél én többet is tudok”. Ez
olyankor fordul elő, amikor egy-egy főszerep vagy erős mellékszerep után egy
kevésbé fajsúlyos feladat talál meg. De ez nem baj, mert ezt is alázattal és
óriási koncentrációval kell csinálni. A Madridban eltöltött hét évem alatt nagyon
sok kis szerepet kaptam, és nekem azok a pár mondatos szerepek is óriási
élmények voltak, mert nagyon jó énekesekkel dolgozhattam együtt, és tőlük
rengeteget lehetett tanulni mind színészileg, mind hangilag. Tehát igazából nem
volt olyan, amire azt mondtam volna, hogy „jaj, legyen már vége”!
Volt-e olyan karaktered, ami hangilag
passzolt, de a karakterrel nehezen azonosultál?
Nagyon
szeretem az ilyen helyzeteket. Főleg a baritonoknak, basszbaritonoknak íródik
nagyon sok „rosszfiú”- szerep. Alapjában véve egy jókedvű, mosolygós srác
vagyok, éppen ezért, amikor rosszat kell alakítani, akkor ez egy óriási
kihívás.
(Következő rész: Énekesek Életnagyságban I. - Szemerédy Károly interjú 2/2
(Képek: http://www.karolyszemeredy.com/)
(Következő rész: Énekesek Életnagyságban I. - Szemerédy Károly interjú 2/2
(Képek: http://www.karolyszemeredy.com/)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése