Fontos bejegyzés

Oldalunkról: szegmens-kisokos és némi pofátlan marketing ;)

Sziasztok! :) Most, hogy nagyjából beindult a blog (és a facebook oldal is: https://www.facebook.com/Operapara/ ), szeretnénk mindenki ...

2016. január 3., vasárnap

Az opera jövője - van neki egyáltalán?



Jó kérdés. Mondjuk úgy, hogy lehet neki jövője, amennyiben bizonyos változtatásokat eszközöl, mert a jelenlegi formájában lassú, de biztos haldoklásra van ítélve. Ennek oka igen egyszerű: manapság a „zenés színház” mint olyan, alapvetően három résztvevőt számlál összesen: opera, operett, musical. A három műfaj igen eltérő, de a népszerűségi listát egyértelműen a musical vezeti toronymagasan, elég, ha megnézzük a leglátogatottabb színházak listáját (Madách, Operett, Víg stb.); mind musicalt, operettet vagy prózait játszik, vagy akár a hármat együtt. Operával két helyen találkozni a fővárosban: Magyar Állami Operaház és Erkel színház, és még az Erkel 1800 férőhelye sem segít a statisztikákon. Mi ennek az oka?
Először is, az opera nagymértékben elüt a másik két műfajtól, a gyökerei jóval régebbre nyúlnak vissza, illetve még soha nem esett át nagyobb ráncfelvarráson; na, ez utóbbi az, ami most már nagyon időszerű lenne. A helyzet az, hogy a tévé, mozi, 3D-s technika, jó ég tudja, mi minden elterjedésével az emberek (a potenciális nézők) ingerküszöbe egyre feljebb és feljebb tolódik, mind a látvány, mind az érzelmek, illetve azok közvetítésének szintjén, amit az opera egész egyszerűen nem tud, vagy talán inkább nem akar követni. Persze, lehet ragaszkodni a régi formákhoz, konzervatívnak lenni, elzárkózni az újítások elől, de ez nem más, mint struccpolitika.
Nézzük meg, hogy mi az, amivel manapság a musicalek annyi nézőt képesek becsalogatni a színházakba évről évre, miben áll a varázsuk: a musical nagyon összetett műfaj, aki ebben kíván érvényesülni, sok-sok készségnek és képességnek kell, hogy birtokában legyen: kiváló énektudás, tánctudás, művészi beszéd, színpadi mozgás, színjátszás. Ha valamelyik is hiányos, abból számtalan probléma származhat.
Amikor az ember beül egy musicalre, vegyük pl. a Lévay-Kunze páros Rebeccáját, nem csak egy zenével kísért színdarabot lát, hanem táncelőadást, kvázi énekbemutatót, és ami a legfontosabb, hiteles emberi sorsokat, drámákat, magas szintű színészi alakítással tálalva. A Rebecca egy percre sem válik unalmassá, pörögnek az események, és mindezt olyan magas színvonalú előadásként látjuk, halljuk, amihez egy opera még soha az életben nem ért fel, legfeljebb csak álmodott róla.
Ezzel szemben milyen egy átlagos operaelőadás? Ez persze sokban függ a rendezéstől, énekesektől, de nagyrészt elmondható, hogy ugyan gyönyörű hangokkal lehet találkozni, de azok a hangok ritkán közvetítenek érzelmeket, inkább azt mutogatják, hogy milyen ügyes a tulajuk (tisztelet a kivételnek). A díszletek sokszor minimalista elven készülnek, a forgószínpad mintha ismeretlen fogalom lenne, ergo színváltás ki van csukva, vagy ún. „képváltás” történik, és akkor ordíthatsz a hülye nézőnek, hogy nem szünet jön (ez saját tapasztalat).
Színészi játék szintén hiú ábránd, két okból is: egyrészt, az operaénekesek szinte semmilyen színészi képzést nem kapnak, és a 99,5%-uk lusta pótolni ezen hiányosságot, másrészt abból a sajátosságból kifolyólag, hogy hangosítást nem, csak a tér akusztikáját használják, a mozgásterük brutálisan beszűkül, így esélyük sincs semmiféle összetettebb alakítást összehozni, nem használhatják ki a rendelkezésre álló teret, még ha akarnák, se. Még csak annyit se tudnak megtenni, hogy a „párbeszédes” részeknél odaforduljanak ahhoz, akihez beszélnek, mert az akusztikát csak úgy tudják normálisan használni, ha a közönséggel szemben vannak, így viszont színészi szinten csak nagyon keveset, vagy éppen semmit nem tudnak hozzáadni a szituációhoz, amiben éppen vannak.
Az opera legnagyobb baja tehát egyszerűen az ingerszegénység. Nem tudja azt az élményt nyújtani, amit egy musical, vagy akár egy operett. Persze, az operákban örökké mindenki bosszút akar állni valamiért, meg beszélnek ilyen-olyan szenvedélyről, szerelemről, de pont az a baj, hogy ez csak üres beszéd (ének) marad, mert képtelenek ezeket az érzéseket úgy átadni, ahogy egy musicalben vagy egy operettben átjönnek az érzelmek. Vannak olyan énekesek, akik legalább a hangjukkal tudnak kommunikálni, de ez ma már messze kevés, nagyon komoly reformra lenne szükség az operajátszásban ahhoz, hogy fel tudja venni a versenyt a zenés színházi konkurenciával, és erre a reformra nagyjából minden téren szükség lenne. A technikai megvalósítástól kezdve a rendezésen át a színpadi játékig mindenhol.
Hogy megmutassam, nem csak rosszindulatból a levegőbe beszélek, íme, itt az én javaslatom; alapvetően három elemet tartanék szükségesnek megvalósítani:
1.) Igenis vezessék be a hangosítást, hogy lehetővé tegyék az énekeseknek a színpad teljes területének kihasználását, ahogy csak kedvük tartja, ezzel kiküszöbölve azt a halálosan idegesítő effektust, mikor valaki vagy valakik csak állnak, mint a cövek, és úgy énekelnek, nulla mozgással. Sokszereplős fináléknál dettó (erre jó példa a Nabucco első felvonásának vége, a halálba idegelt, hogy 4-5 percen keresztül csak állt a sok hülye, persze a bosszúról beszélt, de meg se mozdult; az ilyet örökre fel kéne számolni, én speciele törvényileg büntetném).
2.) Előző mondattal összefüggésben a rendezés elvének az átalakítását javasolnám. Amikor lehetőség van rá, dolgozzanak nagy apparátussal, építsenek be tömegjeleneteket sok mozgással, lendületesebb koreográfiákkal, a szereplők használják ki a rendelkezésükre álló hatalmas színpadot, azért van. Példának okáért szintén a Nabuccóba, az első felvonásba egészen nyugodtan be lehetne építeni egy csatajelenetet, vagy ha azt nem is, legalább a háttérben kaszabolja már egymást pár zsidó meg babiloni.
3.) Talán a legégetőbb mind közül: az operaénekesek kapjanak erősebb színészi képzést. Akár továbbképzés vagy tanfolyam formájában, akár építsék be az egyetemi/főiskolai tanulmányaikba mint kötelező kurzust, de ez így nem mehet tovább, hogy nulla előadói tehetséggel valaki kiálljon bármilyen színpadra. Persze, most lehet felhördülni, hogy „de hát az opera nem erről szól”, de ez ma már nem hozzáállás. Színészi tehetség nélkül nem lehet hosszú távon megmaradni semmilyen színpadon, mert pont a lényeg veszik el: a képesség arra, hogy átadj valamit, valamit, ami mélyebb tartalommal bír annál, hogy „nézd, milyen szép hangom van”. Köszi, erre úgy is rájövök, ha meghallgatlak CD-n, de mikor a színpadon látlak, jóval többet várok tőled.
Félreértés ne essék, szeretem az operákat, pont ezért érzem fontosnak, hogy ne hagyjuk elveszni őket, de jelenleg csak azt látom, hogy ha így megy tovább, az opera mint színpadi műfaj maximum két-három generáción belül el fog tűnni, mert egyszerűen képtelen lesz állni a versenyt, nem csak a musicalekkel és operettekkel (amúgy nekem úgy tűnik, hogy ez utóbbinak is lesznek problémái záros határidőn belül), hanem úgy általánosságban az egyéb tömegszórakoztató műfajokkal.
Szomorú lenne, ha így történne, de ahhoz, hogy ezt elkerülje, átfogó reformokra lenne szükség, minél előbb, vagy megint el fogunk jutni oda, hogy bezárják az Erkelt – de ezúttal az Operaházzal karöltve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése