Tekintve, hogy magam is örökbefogadott gyerek
volnék, talán ez is hozzájárul ahhoz, hogy a két Nabucco-csemete közül én
mindig is Abigélt éreztem hozzám közelebb álló karakternek, és mióta csak
először szerencsém volt az operához, néha újra és újra elkezdek agyalni ezen a
kapcsolaton Abigél és Nabucco között.
Elöljáróban leszögezném, hogy nekem az opera egy
pillanatra sem tudta beadni, hogy Nabucco lenne a rosszfiú; de ez megérne egy
újabb szép hosszú posztot, hogy a sztorin végighaladva, akár a librettó
segítségével, de végigvegyem azon pontokat, ahol az jön ki, hogy Nabucco
nemhogy nem rossz ember, de kábé az egyetlen tisztességes morállal megáldott
karakter az egész szereplőgárdában.
Az, hogy Abigél miként is került apuci szárnyai
alá, nem derül ki egészen tisztán, a librettó többféle értelmezést is lehetővé
tesz, de ami a biztos, hogy Abigél nem (teljesen) vér szerinti leszármazottja a
királynak. Ennek ellenére Nabucco, igaz, hogy örökössé nem teszi, mert nem teheti, de felvállalja, hogy gondját
viseli, felneveli, és megad neki mindent, amit csak adhat. A librettó soha,
sehol nem ejt el egy árva félmondatot sem arról, hogy Nabucco szándékosan
bármilyen módon, akár fizikailag, akár lelkileg bántalmazná Abigélt.
Amivel vitába lehet szállni itt, hogy a testvér
feltűnő favorizálása igenis bántalmazásnak számít, de én nem látom úgy, hogy
Nabucco direkt módon kivételezne Fenénával – az meg, hogy Fenéna az örököse,
nem róható fel neki. A törvény az törvény, és a törvény vér szerinti örököst
kíván. Sorry.
Amit szerintem Nabucco tesz, az egyszerűen csak
annyi, hogy a személyiségüknek megfelelően próbál bánni a lányaival. Abigél,
ahogy az az első felvonásból remekül kiderül, azt a képet alakította ki
magáról, hogy ő egy erős, önálló, harcos nő, szinte a női verziója magának
Nabuccónak. Ebből az apjának érthetően az jött le, hogy Abigél tud magára
vigyázni, meg tudja védeni magát, ha kell, nem szükséges tehát kotlósként
vigyázni minden lépését.
Amit viszont nem tett, és ezt talán tényleg fel
lehet róni neki, hogy nem nézett a felszín alá; különben rájött volna, hogy
Abigélnek, attól még, hogy erős és meg tudja védeni magát, ugyanúgy szüksége
lett volna arra, hogy kimutassa felé a szeretetét „hagyományosabb” módokon is –
gondolok itt pl. arra, hogy esetleg kijön a száján, hogy „Szeretlek, kicsim”.
Az, ami Fenénával teljesen természetes, mert olyan a személyisége – nevezetesen
a dédelgetés, gyengédség –, az Abigéllel valóban fura gondolat lehet, de ez nem
változtat a tényen, hogy Abigél is lány, nem hiszem, hogy elküldte volna
melegebb éghajlatokra az apját, ha az néha-néha megöleli. Viszont az is igaz,
hogy Abigél egyszer sem jelezte ezen szükségletét, és ugye néma gyereknek az
anyja se érti a szavát, az apjáról akkor meg inkább ne is beszéljünk.
Azzal sem lehet vádolni szerintem Nabuccót, hogy
kevesebbre tartaná Abigélt, vagy hogy ne ismerné el a képességeit vagy a jogát
a figyelmére; végtére is ki is hajtott végre egy tökéletes katonai rajtaütést
az első felvonásban Jeruzsálemben? Kire is bízta ezt a feladatot Nabucco?
Bizony, kitaláltad: Abigélre. Valakire, akiben nem bízik meg ezerszázalékosan,
akinek a képességeivel nincs tökéletesen tisztában, biztos, hogy nem bíz ilyen
feladatot egy uralkodó.
Ahol viszont szerintem Nabucco hibázott valóban,
az, hogy eltitkolta Abigél elől a valódi származását. Az nem derül ki, hogy
soha nem állt-e szándékában elmondani, vagy csak arra várt, hogy Abigél eléggé
felnőjön ahhoz, hogy fel tudja ezt dolgozni, de igazából lényegtelen is. Értem,
hogy miért teszik ezt az emberek, hogy nem mondják el: meg akarják kímélni a
gyereküket az esetleges csalódástól és fájdalomtól, és puszta szeretetből
hallgatnak; de elfogadni attól még nem tudom. Ez szerintem tipikusan az a fajta
helyzet, ahol mindenfajta mellébeszélés csak katasztrófát szülhet, mert egy
nagyon lényegi részét rendíti meg a személyiségnek: Ki vagyok én valójában? Eltölt a gyerek X évet, évtizedet egy adott
környezetben, egy adott módon nevelkedve, szert téve egy adott identitásra, de
aztán ez az egész megborul, megkérdőjeleződik. Szülő legyen a talpán, aki képes
minél kevesebb sérüléssel átsegíteni ezen a gyerekét.
Nabuccót én egyáltalán nem tartom rossz szülőnek,
de erre nem lett volna képes. Sokkal jobban tette volna, és sok későbbi problémától
megkímélhette volna magát, ha már az elejétől fogva abban a szellemben neveli
Abigélt, hogy „kicsim, te ugyan nem vagy a vér szerinti gyerekem, de ugyanúgy szeretlek, mintha az volnál”…
és a második része a mondatnak az igazán lényeges, mert erre szerintem képes
lett volna. Ezzel megadhatta volna talán azt az érzelmi biztonságot és támaszt
Abigélnek, ami később segített volna neki jobban kezelni pl. a szerelmi
csalódását Izmaellel, és Fenénával is sokkal jobb kapcsolatot alakíthatott
volna ki.
Igazából az egyetlen hiba, amit
Nabucco elkövetett, az az volt, hogy meg akarta védeni Abigélt egy olyan információtól,
amiről sejtette, hogy nagy károkat okozhat a lányának, de ezért végül olyan árat
fizetett, amit egy szülő számára egészen biztosan nem ellensúlyoz az, hogy „Szolgáld az ég Urát/ S királyok királya léssz!” (Zakariás; az opera utolsó mondata)
Képek: http://www.opera.hu/
Képek: http://www.opera.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése