Fontos bejegyzés

Oldalunkról: szegmens-kisokos és némi pofátlan marketing ;)

Sziasztok! :) Most, hogy nagyjából beindult a blog (és a facebook oldal is: https://www.facebook.com/Operapara/ ), szeretnénk mindenki ...

2016. január 31., vasárnap

OpeRaport Kálmándi Mihállyal, avagy a kommunikáció halála




Adott két „kellemetlen alak”, Aczél András és Hábetler András, egyikük hivatalos foglalkozása sem újságíró, nem is tudok róla, hogy valaha is ezen hivatás közelébe kerültek volna. Márpedig fent említett foglalkozás legalább alapvető fogásait nem lenne rossz elsajátítani egy ilyen programsorozathoz… Ugyanis a helyzet a következő: két kellemetlen alakunk másfél-két órán keresztül szekál egy harmadikat, aki operaénekes. Faggatják mindenféléről, iskola, tanárok, gyerekkor, karrier, tehát újságíró terminussal élve ez gyakorlatilag elmegy egy mélyinterjúnak.
Egy élőben zajló, jó és egyenletesen szórakoztató mélyinterjúhoz a következő dolgok elengedhetetlenül fontosak lennének:

A) Aki kérdez, képes legyen biztosítani a program folyamatos menetét, reagáljon arra, amit az alanya válaszol neki, szükség esetén segítse át jólirányzott kérdésekkel a leblokkolásain.

B) Aki kérdez, jól kérdezzen! Eléggé specifikusan ahhoz, hogy a válasz ne legyen túl általános, de ne is redukálja le a válaszlehetőséget pár szóra. Eldöntendő/egyszavas válasz kérdés tilos!

C) Ha tudom, hogy az alanyom nem lesz könnyű eset, hogy számíthatok arra, hogy leblokkol, vagy hirtelen nem tudja, mit mondjon, segítek neki. Kérdezem, vagy ráterelem a válaszát egy olyan ösvényre, amin már magától is tovább tud haladni. De NEM fagyok le én magam is!

Jelen esetben talán az utolsó pont volt az, ami szinte végig problémát jelentett. Adott ugyanis egy operaénekes, Kálmándi Mihály, akiről ha valamit megtanultam a két év alatt, mióta ismerem, hát az az, hogy nem a szóbeli kommunikáció az elsődleges erőssége – annál inkább az éneklés; azzal eléri, hogy a közönsége jó része, beleértve engem is, leolvadjon a székről.
Namármost, ha tudom, hogy ilyen alanyom lesz – márpedig Hábetleréknek tudniuk kellett –, akkor minden csepp empátiámat és problémamegoldó képességemet beleölöm abba, hogy ez a lehető legkisebb gondot jelentse, és a kommunikáció nagyjából folyamatos legyen köztünk. Hát, ez az, ami Aczélnak és Hábetlernek – neki aztán mégannyira sem – nem sikerült.
A beszélgetést hosszú-hosszú szünetek szakították meg, mikor is mindhárom fél csak pislogott egymásra nagy, cuki bociszemekkel, hogy „Na akkor most mi van?”. Az, kedves kellemetlen alakjaim, hogy kérdezőként és program-ötletgazdaként sajna egyedül a TI felelősségetek, hogy mit hoztok ki egy-egy szituációból, egy-egy alanyból. Nyilván ismeritek már az illetőt jó ideje, legalább valami halványlila milkatehén sejtelmetek biztos akad róla, hogy mire hogy reagál, mi az, amit szabad vagy nem szabad kérdezni. Ezeket az információkat felhasználva aztán ki lehet alakítani egy olyan kérdéssort, egy olyan légkört, ami könnyít a ti és az áldozatotok helyzetén is.

Maga a program ötlete amúgy nem rossz, elsődleges célja az lenne, hogy a közönség minél többet megtudhasson egy-egy énekesről, mindezt audiovizuálisan illusztrálva: fényképek, részletek előadásokból. Közben persze megpróbálnak minél többet kiszedni belőle minél többféle dologról, bár amennyire észrevettem, a magánéletben nem vájkálnak; bár ezt is nyilván alanya válogatja, hogy ki mennyire engedi. Misi nem nagyon engedte.
Helyette rengeteget megtudtunk a karrierjéről, hogy milyen helyeken járt, miket énekelt, hol tanult, kiktől tanult, ilyesmiket. Még annak is érdekes volt, aki már amúgy a teljes internetet végignyálazta a legapróbb információk után is.

Ez volt az első OpeRaport, amin jártam, de csak akkor ülnék vissza még egyre, ha olyan vendéget hívnának, aki tényleg nagyon érdekel… Tudnám ajánlani mondjuk Szemerédy Károlyt vagy Kiss B. Atillát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése