Jól
végiggondolva a mostani filmajánló-csomagnak egyetlen közös pontja van: William
Fichtner. Igen, igen, rá vagyok kattanva, és nem szégyellem. Jó színészre
rákattanni soha nem bűn szerintem, és ő sokkal jobb színész annál, mint azt
sokan egyáltalán hajlandóak elismerni. Ennek a filmajánlónak az összetétele is
ezt bizonyítja, ugyanis van egy sci-fink, egy akció-fantasynk és egy drámánk.
Meg pluszba’ egy sorozat, de azt a végén magyarázom el, hogy miért. Lássunk is
neki.
Armageddon (1998)
Igen, pontosan
tisztában vagyok vele, hogy Michael Bay neve káromkodásnak számít tisztességes
mozilátogatói körökben, manapság talán még inkább, mint anno ’98-ban. És tény,
hogy az Armageddon ostoba, mint a
segglyuk, de mindezt úgy, hogy közben van neki egy nagyon fontos pozitívuma,
ami számomra tulajdonképpen meg is menti: entertainment
value (amivel pl. a 2014-es live action Tininindzsa Mutáns Teknősdögök nem
büszkélkedhet egy cseppet sem, kedves Mr Bay).
Ugyanis
amellett, hogy hülye ez a film, elszórakoztat, nem is kicsit, sikerült egész
érdekes karaktereket kiszenvednie magából, látványos, az alapötlete szerintem
teljesen helytálló, mert banyek, megtörténhet, hogy kapunk a pofánkba egy szép
kis meteort egy szép verőfényes nyári délutánon, ha nem vigyázunk. Szóval ha
valaki egy esős, hideg vasárnapon valami szórakoztatóra vágyik, akkor egy
próbát mindenképp megér az Armageddon,
mert ha mást nem is, röhögni biztos fogsz rajta. Vagy azért, mert bejönnek a
poénok, vagy azért, mert annyira hülyén kezeli a science részét a dolognak,
hogy az már fájdalmasan vicces.
Drive Angry (2011)
Asszem, az
egyik örök kedvencem lesz ez a Fichtner-film, ugyanis amennyire eddig utána
tudtam nézni, ez az egyetlen tőle, ami legalább nyomokban tartalmaz
fantasy-elemeket. Én meg gyógyíthatatlan fantasy-függő vagyok, bármiben, amit
fogyasztok, legyen az könyv, film vagy sorozat, igénylem a jelenlétét (az, hogy
a Prison Break ki tudta verni belőlem ezt az igényt annyira, hogy az a 4. évad
közepéig ne is jöjjön vissza, az egyik kulcspontja annak, hogy annyira imádom).
Na, hát itt van egy kevés.
Ugyanis fogták
a jól ismert revenge-movie receptet és megbolondították a Pokollal és úgy
általában a természetfelettivel, mindezt szigorúan 18+-ban. Imádom. Véres,
vicces, izgalmas, jók a karakterei, jók a színészek is, szépen van felvéve az
egész. Ha mindfuck parade-re vágysz, és van gyomrod hozzá, ez a te filmed.
The Neighbor (2017)
Amikor az
IMDb-n írtam review-t a filmhez és az megkérdezte, hogy hány pontra értékelem a
tízből, komolyan bajban voltam. Végül 5 pontnál döntöttem, de a teljesen
őszinte válasz az lenne, hogy nem tudom.
Hozzátartozik a sztorihoz, hogy jóval éjfél után kezdtem neki ennek a filmnek,
hajnali 2-kor végeztem vele, mindezt citromfűtea hatása alatt; az, hogy ennek
ellenére sem aludtam el rajta, már mindenképpen pozitívum (annál is inkább
hátrány lett volna bebólintani, hogy angolul néztem, felirat nélkül, a neten).
Értem, hogy miért
van rengeteg néző, aki gyakorlatilag toastot csinált ebből a filmből, mikor
értékelte. Alágyújtott, és mire végzett, már csak kétkilónyi jófajta brikett
maradt belőle. Totál értem, tényleg; csak egyetérteni nem tudok vele egészen.
Ugyanis mi ez a film? Dráma. Na bumm. Ez eleve előrebocsátja szerintem a tényt,
hogy rétegfilm, nagyon nem fog mindenkinek bejönni.
Ha
megkérdeznéd tőlem, hogy nekem bejött-e, az én válaszom is csak odáig terjedne,
hogy ja, mondhatjuk. Egyszer megnézni
semmiképpen sem fájt, viszont: csomó dolog van benne, amit ha én írom, másképp
írom. Az alapszitu ugyanis a következő: csendes kertváros – amúgy tök szép –, középkorú
házaspár, csaj tanár, hapsi valami íróféle, ehhez már késő volt, hogy pontosan
értsem. Mindegy, lényeg, hogy otthonról végezhető meló, tök kényelmes, éljen.
Egy szép késő
nyári napon a szomszéd házba beköltözik egy fiatal házaspár, és persze
összehaverkodnak, meg minden. Na és innen jön a csavar: középkorú hapsikánknak
kicsit túlságosan is elkezd bejönni a szomszéd csaj. Innentől kezdve a sztorinak
nagyjából millió kifutási lehetősége van, a figyelmen kívül hagyjuk a
kangörcsöttől kezdve a ki a faszt érdekel, egyszer élünk, csináljuk, még ha
mindenki bele is döglikig. Bevallom, én ez utóbbit preferáltam volna, meg is
mondom, hogy miért: az ilyen sztorikban valaki mindig megdöglik. Egyszerűen a
szerelmi sokszögekre épülő drámáknál ez már filmes hagyomány, valakinek halnia
kell; és ha valakinek halnia kell, akkor az én kis vérszomjas lelkem az minél
több halált szeretne látni. Ha én írom, tettem volna róla, hogy jogos legyen az
az R-es besorolás. Ki tudja, talán még X-et is csinálok belőle.
Ezzel szemben
a film egy elég langyi köztes megoldással él, szinte elveszik a tétje az
egésznek, bár azért mindenképp jár a jópont, hogy a sad endinget nem spórolta
el, és megvolt benne az a bizonyos split secondnyi kis idő, mikor felvillantja
a lehetőségét egy boldog befejezésnek, és nem bírod megállni, hogy reménykedni
kezdj, és az írók röhögnek a markukba, és közlik, hogy Mwahaha, fuck you!
Persze jó
dráma nincs jó színészek nélkül, és ez a szegmense a filmnek szerintem teljesen
rendben van. Jól áll William Fichtnernek a papucs-szerep? Kurvára nem. Elhiteti veled? Hát de el ám,
hogy csak nézel ki a fejedből döbbenten pislogva. És nekem végül is valahol itt
esett le igazán, hogy mennyire is jó színész ő.
+1 Crossing Lines (2013-’15)
Oké. I need
rage-time for this. Régóta nem fordult elő velem, hogy valamit ennyire utáltam
volna. De úgy istenigazából utálom, azon a szinten, hogy ha meghallom csak a
címét, már tikkelni kezd a szemem. Kérdezhetitek, hogy akkor mi a fenének
teszem be ide, nos, két okból. Az egyik, hogy kiadjam magamból a dühömet, a
másik… mondjuk, hogy figyelmeztetésnek szánom, hogy mit ne nézz, ha jót akarsz.
Sokáig
vacilláltam azon, hogy egyáltalán meg akarom-e próbálni én ezt a sorozatot, de
miután a Prison Break annyira bejött, amennyire nem is vártam volna, hogy be
fog, végül is egy elég pozitív hozzáállásom volt afelé, hogy másik bűnügyi
sorozat. Meg hát William Fichtner… hazudnék, ha azt mondanám, hogy ő egyáltalán
nem játszott közre, mert de. Úgyhogy végül is adtam neki egy esélyt. Azaz ha
pontosak akarunk lenni, kettőt, ugyanis a következő történt: a pilot megnézése
után, meg igazából közben is, olyan sebességgel ment fel bennem a pumpa és láttam
kábé vöröset, hogy az egy Forma-1-es kocsinak is becsületére válna.
Kőkemény 11
perc telt el a pilotból (ami az első két rész egyben, ergo másfél óra, mint egy
rendes film), mikor először fordult meg a fejemben a gondolat, hogy hagyom ezt
a francba, végül nem tettem, de a maradék 80 perc alatt többször játszadoztam
el a fenti gondolattal, mint azt meg tudnám számolni.
Csak a pilot
alatt/után még nem volt teljesen kikristályosodva számomra, hogy mégis mi bajom
van úgy konkrétan ezzel a sorozattal, úgyhogy meghoztam azt a döntést, hogy
megnézem a harmadik részt is, hátha javul a helyzet. Hát nemhogy nem javult, de
romlott. Látványosan, sőt, mondhatni, exponenciálisan.
Ami már a
pilot alatt világos volt, hogy én nem bírom ezeket a karaktereket, még Willyét
se igazán. Nem tudnak megfogni, nem tudnak érdekelni, nincs bennük semmi, ami
felkeltené az érdeklődésemet, hogy na vajon mi lesz velük. Emellé még sablonok
is, szóval az egész character-development az úgy ki van baszva a vonatablakon,
amivel ide-oda utazgatnak, mint a pinty. De az egy dolog, hogy
sablonkarakterek, de még pocsék színészek is! Én nem tudom, kinek az ötlete
volt, hogy mindenkinek akcentusa legyen, de hogy kurva idegesítő, az is biztos.
Irritáló, a szó legelemibb értelmében. Az a fajta irritáló, amitől a bőrt le
bírnád kaparni az arcodról. Engem legjobban a francia csávó akasztott ki,
akinek az akcentus mellé egy olyan rettenetesen bántó hangszíne van, hogy én
konkrétan képtelen vagyok elviselni. Bármiben meglátom legközelebb, kilométeres
körzetben kerülöm el.
Aztán a
harmadik részben helyére került a többi dolog is. Nos, akinek eszébe jut
esetleg a sorozat nézése közben az a cím, hogy Criminal Minds, az nem véletlen, főleg, hogy az ötletgazda ugyanaz.
De míg a Criminal Minds képes
izgalmas lenni, szerethetőek a karakterei, képes fenntartani az érdeklődést, ez
a Crossing Linesnak nem megy. Nincs
feszültség, nincs karakterépítés, valahogy úgy tétje sincs igazán, hiába van
elég tökös ahhoz, hogy kinyírja a főszereplőit adott esetben (mindjárt a pilotban
egyet. pacsi). Valahogy az egész nem áll össze, elsietett, összecsapott, még a
részenkénti sztoriszálak is gyengék, nem izgalmasak. A harmadik rész nézése
közben ha háromszor nem bólintottam be, akkor egyszer sem. Legalábbis addig
számoltam.
Amit még a
sorozathoz szoktak vágni előszeretettel a kritikákban, hogy kábé fingja nincsen
az Európán belül működő jogi vagy bűnüldözési szervekről, és amit végül
összeállított, az úgy nettó faszság, ahogy van, de ez a része a dolognak nem
érdekel. Nem értek hozzá, nem is akarok úgy tenni, mintha értenék, az én egyetlen
elvárásom, hogy szórakoztasson, és mindeközben kábé legyen logikus. Na, hát ez se
megy.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése