Fontos bejegyzés

Oldalunkról: szegmens-kisokos és némi pofátlan marketing ;)

Sziasztok! :) Most, hogy nagyjából beindult a blog (és a facebook oldal is: https://www.facebook.com/Operapara/ ), szeretnénk mindenki ...

2018. január 24., szerda

Film(sorozat)ajánló – Prison Break, Season 1-Season 4




A legelején le kell szögeznem egy fontos dolgot: az utolsó utáni dolog, amit én vártam, mikor belekezdtem ebbe a sorozatba, hogy annyira fog majd tetszeni, amennyire azt végül tette. Mert végül is mi ez a sorozat? Abszolút reális, nuku fantasy vagy sci-fi (oké, egy icipici disztópia az van benne a vége felé), szóval semmi, ami nekem úgy alapjáraton be szokott jönni és élvezni szoktam. Szóval annak az esélye, hogy én ennek a végén többet fogok mondani annál, hogy szép volt, jó volt, de köszi, elég is volt, nagyjából a szép kerek zéróhoz konvergált. És ezzel szemben most, hogy a végére értem, kérnék még (nem, NEM az ötödik évadot! Az nem történt meg).
Az ok, amiért egyáltalán szemet vetettem a sorozatra, az inkább egy „akiért”, az illető neve William Fichtner, aki kurva jó színész. And it isn’t up to debate. It’s a fact. Az első évadban még nem volt benne a drága, így afelé még nem is voltak túl magasak az elvárásaim, de mivel anno nálunk is ment ez a sorozat, és az egekbe dicsérték kábé, hát csak kíváncsi lettem, és végül szépen az elejéről kezdtem, ahogy az tisztességes nézőtől elvárható.
A sztori könnyen összefoglalható egyetlen mondatban: egy csapat börtöntöltelék ki akar jutni a börtönből, ami végül sikerül is nekik. Az, hogy ezt képesek voltak úgy elhúzni négy évadra, hogy az többé-kevésbé végig fenntartsa az érdeklődést, azért minden meglévő hiba mellett is egy elég szép írói teljesítmény, le a kalappal.

Season 1
Be kell vallanom, csak a pilot-epizód alapján én nem néztem volna tovább, ha nincs Willy, akire várhattam. Nem azt mondom, hogy rossz, csak nem keltette még úgy fel az érdeklődést, ahogy azt egy pilottól elvárná az ember. Sőt, egészen az ötödik epizódig kellett várnom, hogy végre igazán beinduljon a történet, és szerintem az, hogy egy ilyen sztori esetén négy epizódot hagynak csak a felvezetésre, elég bátor lépés. Itt a legnagyobb annak a kockázata, hogy a potenciális néző kaszálja a sorozatot.
A sztori szerint van nekünk a főhősünk, Michael, aki a gyilkosságért ártatlanul elítélt bátyját, Lincolnt akarja kihozni a börtönből, mert különben kivégzik a szerencsétlent. Meg is tervezi a dolgot lépésről lépésre, bejuttatja magát is a börtönbe egy bankrablással, és neki is áll kivitelezni a dolgot. Az egyetlen, amivel Mike kedves nem számol, az emberi tényező, ami inkább hátráltatja őt az esetek többségében, mint segíti.
Ami miatt végül nekem az első évad is iszonyatosan tetszett, minden előzetes várakozásom ellenére, hogy nagyon érdekes karaktereket hozott be, akik nagyon eltérőek voltak. Látni azt, ahogy ezek az amúgy totál különböző habitusú, képzettségű, látásmódú emberek kénytelenek együtt dolgozni egy közös cél érdekében (és képtelenek rá), számomra abszolút élvezetessé tette ezt az évadot. Persze, a faszságok nem maradhatnak ki, de vidám hibalista a cikk végén.

Season 2
Messze a legjobb évad, mert itt már van William Fichtner, és még a sztorit se szarták telibe a kedves írói. A sztorit, ami ott folytatódik, ahol az első évad abbahagyta: van nyolc szökött rab, és van Willy, aki üldözi őket.
Ebben az évadban kezdik jobban kibontani a teljes sorozaton átívelő szálat is, nevezetesen a The Company néven futó világuralmi intézmény áldatlan tevékenységét, ami kivétel nélkül minden egyes szereplőnk életét pokollá teszi. És akkor itt kitenném a trigger warningot: gyerekbántalmazás, gyerekgyilkosság, csonkolás, hidegvérrel elkövetett emberölés, kínzás, zsarolás. Nem, nem egy kedves sorozat, egyáltalán nem kedves szereplőkkel. Nem hiába 16+.
Mike és Lincoln, meg a többi kriptacsökevény minden erejükkel azon vannak, hogy Alex (Fichtner karaktere) ne juttassa vissza őket jól megérdemelt helyükre, a börtönbe, de sajnos Alex nem az az átlag két működő agysejttel operáló forgalomirányító rendőr, hanem FBI (és The Company) ügynök, akinek az IQ-ja nagyjából Lincoln magassága körül mozoghat. Így aztán el is kezdi megölögetni/begyűjtögetni őket szépen sorban, de persze nem megy ez olyan simán; nem hiába van még két évad.
A második évad vége aztán megint börtönben találja a szereplőgárda egy részét, de nem ám a kényelmes, langyimeleg, fűtött és jól berendezett Egyesült Államokban; hanem Panamában, kábé Dante Poklában: Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel.

Season 3
Az évad, ahol lejtőn lefele kezdünk haladni, hátszélben. Mike, Alex, és még páran az előző évadok szereplői közül Dante Poklában próbálnak küzdeni a túlélésért, több-kevesebb sikerrel, miközben Lincoln kívülről próbálja egyrészt kijuttatni őket, másrészt aláásni kicsit a Company tekintélyét, pár ügynökük testével egyetemben.
A Company kedvelt módszerei közé tartozik ugyanis a hozzátartozók rendszeres fenyegetése, így aztán elrabolják Mike barátnőjét és Lincoln fiát, hogy így ösztönözzék őket együttműködésre. Ugyanis Dante Poklában van valaki, aki kell a Companynek, és úgy döntenek, Mike alkalmas arra, hogy kihozza onnan, mindezt rekordidőn belül, csak hogy izgi legyen.
Nos, hiába a felezett epizódszám, majdhogynem nem az.

Season 4
Szögezzük le, szerintem annyira nem rossz ez az évad, mint amilyennek sokszor szeretik beállítani. Tény, sok köze már nincs az eredeti koncepcióhoz, de amit behoz helyette, sem totális baromság… úgy az évad feléig. De erről részletesebben a hibalistában.
Félreértések elkerülése végett, „break” az van benne, csak éppen nem prison. Sokkal inkább kocsik, csontok, bútorok, emberek… Ugyanis kis csapatunk átmegy kvázi zsoldos-teambe, cél a Company eltörlése a föld színéről, 22 részen keresztül.

Ha összességében nézem, egyáltalán nem bántam meg, hogy végül rászántam magam erre a sorozatra, sok szép percet hozott, és élveztem nézni. Jó szívvel ajánlani viszont csak az első két évadot merem, azok az igazán jók, a harmadik és negyedik inkább akkor jó, mikor tényleg semmi jobb ötleted nincs, hogy mit kezdj magaddal, és az is jó, ha félálomban heverészve bambulsz valamit.
És akkor végül ahogy ígértem, a vidám hibalista:
1)      Számomra az első nagy WTF-pillanat a második évadban jelentkezett, mikor Alex elkapta az elsőt a nyolcból. A problémám azzal van, hogy melyik volt ez a nyolcból. Mert nem azok közül valaki, akik logikusak lettek volna: hülyegyerek, pszichó, szerelmes idióta. Hanem a maffiavezér, baszki!!! Az, aki a teljes, de legalábbis a fél életét szervezett bűnözésben töltötte! Egyszerűen fuck logic őt elsőnek bedobni a levesbe.
2)      Ha már hülyegyerek: mért kellett belőlük legalább egy minden egyes kibaszott évadra? És itt a hülyegyerek alatt az idegesítő és ostoba tinit értem, akinek a halálát popcornt ropogtatva nézzük végig az átlag horrorfilmekben.
3)      Fanservice túlzott jelenléte (aka Lincoln végig félig nyitott ingben futkos a második és harmadik évadban). Igaz, ez csak addig zavart, míg a harmadik évadban kaptam ilyet Alexből is.
4)      Alex és Brad karakterének totális széjjelbaszása a harmadik évadban anélkül, hogy behoztak volna új erős karaktereket.
5)      A harmadik évad kulcsfigurájának szánt James… ööö, nem emlékszem rá. Asszem, ez elmond mindent.
6)      A negyedik évad felétől gyakorlatilag átmegyünk szappanoperába: anyuci mégis él, anyuci egy elmebeteg kurva, mindenkit meg kell menteni, és a többi…
7)      A vége. Ahhoz képest, hogy a sorozat végig egy nagyon nyomasztó, szinte ijesztő atmoszférát teremtett, folyamatos veszéllyel és halálfélelemmel, a vége alá konkrétan lavór kell, annyira csöpög és rózsaszín.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése