Hm,
mintha ígértünk volna valami olyasmit, hogy alakulóban van a második interjúnk,
nem igaz? Úgy hónapokkal ezelőtt. Nos, jobb később, mint
soha: ezúttal Christine beszélgetett kis országunk egyik
legnépszerűbb baritonjával, Kálmándy Mihállyal.
![]() |
Fotó: Nánási Tamás |
A
baritonkarakterek általában gonoszak, de legalábbis viseltetnek némi
rosszindulattal a tenor/szoprán iránt. Mennyire tudsz azonosulni ezzel a fajta
sztereotípiával, könnyű a gonoszt adni?
A baritonszerepek az igazi férfi
akció-figurák egy operában, a tettek emberei. Tulajdonképpen ők azok, akik
alakítják a környezetüket: ha pl. Jago nem bosszulná meg, hogy Otello a
sokévnyi kiváló katonai szolgálata ellenére is mást léptet elő, mindenki
békésen élne tovább, nem lenne dráma. Ezeknek a dinamikus karaktereknek az
útján vannak szép számmal erőből, erőszakból megtett lépések, amik sok esetben
negatív színben tüntetik fel őket. Viszont Verdinél az opera végén a figurák
általában visszanyerik emberi arcukat, bár Jago pont kivételnek számít ebben is.
Ezekkel a nagyszerű egyéniségekkel jól tudok azonosulni, ha sikerül megtalálnom
a figura igazát, az ő szemszögét.
Van-e
olyan szerep, amit különösen kedvelsz vagy utálsz, és akkor se játszanád, ha a
csillagokat leígérik neked az égről? Melyik az, és pontosan miért?
Énekes nem gondolkozhat ilyen
tagadással a hivatásával szemben, de vannak olyan főszerepek, amelyeket még nem
nagyon tudtam megkedvelni. Ezekről nem lehet nyilatkozni fekete-fehéren, mert
én is fejlődök. Ami a kedvenceket illeti: mindig annak a szerepnek élek
szívvel-lélekkel, amelyiket aktuálisan énekelem, másképp nem megy.
Melyik
színházfelfogást érzed inkább közel magadhoz? Tradicionális vagy kortárs
rendezés?
Mindenképpen a tradicionális
rendezést érzem magamhoz közelebb, ami számomra magába foglalhatja a modern
látványt is, amennyiben maga a rendezés nem megy a darabbal és az énekessel
szemben, hanem szerves egységben marad a mű eredeti mondanivalójával,
gondolatiságával, nem mászik bele a zenei megvalósításba és nem akar minden
áron más karaktereket színre vinni, mint amilyeneket a szerző megálmodott.
Mi
indított rá, hogy operaénekes legyél? Mi vonzott ebben a pályában?
A Szüleim mesélték, hogy négy évesen
már folyamatosan énekelgettem játék közben, meg dirigáltam a rádiónak, és úgy
is nőttem fel, hogy körülvett a zene és az éneklés. Több hangszer is a
vonzásában tartott és tart, de végül az éneklés volt az, ami az önkifejezés
legmagasabb szintjére emelt és megnyitott előttem sok-sok kaput. Szerencsére
hangi adottság is volt hozzá. Valahogy úgy jött össze, hogy Édesapám és
Édesanyám is határozott énekesi tradíciókkal rendelkezett mindkét szülői ágon –
egyik környezetében a népi, a másikéban pedig az egyházi zene bírt különös
fontossággal. Nekik is, a testvéreiknek is gyönyörű hangjuk volt. Az ünnepeink arról
szóltak, hogy mindig, mindenki együtt énekelte egyik zsoltárt a másik után.
Édesapámnak – ma már tudom – különlegesen szép, igazi bariton hangja volt. Érdekes
lehet, hogy 18 éves koromig nem láttam élő operaelőadást, csak tudtam, hogy
operaénekes akarok lenni! Eszembe sem jutottak az anyagiak, vagy az esetleges
hírnév, fogalmam nem volt arról, mi lehet ennek a hivatásnak a hozadéka, csak
tudtam, hogy színpadon kell lennem.
Melyik
volt a legemlékezetesebb előadásod? Miért?
Több is volt, nehéz így kiragadni…
Salzburgban a Bolygó Hollandi, amit beugrással énekeltem, az előadás után pedig
több, mint negyvenen vártak a művészbejárónál és megbravóztak, amikor kiléptem.
Rómában a különleges szépségű Láng, vagy az államvizsgám Nabuccóval, alig 25
évesen. Akkor, abban a lelki-szellemi állapotban a Nabucco vitt át minden
problémán, és az is hozta meg az első nagy sikert. A Dohány utcai zsinagógában pár
éve tolmácsolt Nabucco úgyszintén meghatározó élmény volt. A meghatottságtól alig
tudtam végigénekelni az áriát, mert egy nagyon autentikus helyen történt ennek
a megrázó, bensőséges imának az előadása. Hasonlóak ebből a szempontból a
budapesti Salome produkciók, mert ott egy szent embert kell színpadon életre
kelteni, egy prófétát, és a szerző csodálatos dallamokat adott neki, a szövege meg
egy-az-egyben bibliai. Talán azért is nagy élmények ezek, mert mindegyik
különlegesen nagy megmérettetés volt a karrierem folyamán és a vártnál nagyobb
sikert hozott.
Van-e
kedvenc jelmezed? Miért pont az?
Ha kényelmes, ha jól érzem magam
benne, akkor rendben van. Általában jól jövök ki a jelmezekkel és mivel
tervezéssel is foglalkozok, tudok segíteni ötletekkel.
Van-e
példaképed? Ki, és miért?
Az „aranykorból”, tehát a ’20as és
’60as évek közötti időszakból van jó néhány művész, aki hangszépségével,
előadásmódjával és csodálatos felvételeivel például szolgál nekem: Titta Ruffo,
Riccardo Stracciari, Aureliano Pertile, Ettore Bastianini, Franco Corelli,
Franco Bonisolli, Giangiacomo Guelfi, Leyla Gencer, stb.
Mivel
töltöd szívesen a szabadidődet? Esetleg sportolsz valamit?
A feleségemmel, Zitával imádunk a természetben
lenni, sétálni, állatokat megfigyelni. Ő művészettörténetet is végzett
zenetudomány mellett, ezért a kiállítás-látogatások vele mindig nagy élményt
jelentenek. Tradicionális íjászattal is foglalkozok, bár sajnos egyre ritkábban
van rá időm. Szívesen főzök, szívesen csendesedek el templomokban. És persze a
fényképezés… a fényképezés, az nagy szenvedély!
Komolyzenén
kívül van-e más műfaj, stílus, amit szívesen hallgatsz?
Nagyon szeretem a kínai hegedű
hangját és egyes country számokat is kedvelek, amin az emberek általában nagyon
meglepődnek. Zita heidelbergi egyetemistaként egy professzionális reneszánsz tánccsoport
tagja volt, majd tangóval is foglalkozott, ezért általa sok reneszánsz
tánczenét és tangót szerettem meg, és jazzt is hallgatunk.
Ha
nem énekes lennél, mivel foglalkoznál szívesen?
Óóó, sok mindennel! Dirigálnék,
rendeznék, pilóta lennék, vitorláznék, nyitnék egy éttermet, festenék, faragnék…
ez hirtelen elég.
Milyen
nyelveken beszélsz, és hol, hogyan sikerült megtanulni őket?
Magyarul, románul, olaszul, angolul
és németül beszélek, franciául és spanyolul pedig értek. Van, amit muszáj volt
megtanulni, van, ami csak úgy rám ragadt... mindig igyekeztem tanulni
valamicskét ott, ahol pont tartózkodom.
Melyik
operaházban szeretnél mindenképpen énekelni még a pályád során?
Igazából, és első sorban az opera
újraalkotásában résztvevő személyiségek érdekelnek, úgy karmester, mint rendező
és énekes kollégák. Ott szeretek lenni – és ez bárhol lehet –, ahol igazi, őszinte,
művészi és lelki igény van a Szépre és a Jóra.
Mely
operákat ajánlanád egy kezdő operahallgatónak, aki ismerkedik a műfajjal?
Sok gyönyörű opera van, amelyik
elvarázsolhat egy kezdő hallgatót, hosszasan lehetne sorolni: Aida, Nabucco, Rigoletto,
Don Carlos, Tosca, Carmen, Varázsfuvola, Don Giovanni, Bánk bán, Hunyadi,
Traviata, Tannhäuser…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése