A Nabucco
szép opera. A Nabucco jó opera; mi
több, nagyon jó opera. A gond csak az, hogy úgy dől belőle a történelmi
hülyeség, de legalábbis pontatlanság, mintha dézsából öntenék. És ez messze nem
szerencsés, ha arra gondolok, hogy jókora réteg csak ebből az operából szerzi a
korszakra, de főleg Nabuccóra magára vonatkozó ismereteit.
Kezdjük csupán a száraz tényekkel: Nabucco teljes
neve, ahogyan őt bármelyik jobb történelemkönyvben és egyéb ismeretterjesztő
munkában meg lehet találni, a következő: II. Nabú-kudurri-uszur, Babilónia királya, élt i. e. 634-562 között,
uralkodott i. e. 605 (más források szerint 604)-562 között, házasodott 614-ben,
20 évesen, egy méd királyleányzót vett el, és igencsak jól elvoltak egymással.
Három
gyereke volt, egy fiú, két lány, míg az opera csak két lányt említ, akik közül
az egyik ráadásul örökbefogadott – avagy fattyú, kérdés, hogy melyik
értelmezést részesíti előnyben valaki. Na nem baj, fogjuk rá, hogy a fiúról
elfeledkezett a librettista (Temistocle Solera), bár még így is ciki, mert
logikusan nézve ha a király az utódai közül nevez meg valakit helytartóként, az
értelemszerűen a fiúörökös kellene, hogy legyen, amennyiben van. És volt
(később király is lett, de a nyomába se ért az apjának).
A másik
problematikus pont Asszíria folyamatos emlegetése. Ez csak azért nem stimmel
egy cseppet sem, mert már Nabucco drága jó apukája (Nabú-apal-uszur, i.
e. 658-605) tett róla, hogy Asszíria
mint olyan, megszűnjön létezni, bár igaz, ezt a munkát valóban Nabucco maga
fejezte be. De ami biztos, hogy i. e. 586-ban Asszíria már jó ideje nem
létezett, kedves Nabucco és drága felmenője igen hatékonyan gondoskodtak erről.
Igazából Nabucco apjával, de főleg Nabuccóval magával teljesedett ki az, amit
ma a történészek „újbabiloni/káld dinasztiának” neveznek.
Ebből
következően Nabuccóra és családjára asszírokként hivatkozni igencsak vaskos
tévedés (műsorfüzetekben, különböző szóróanyagokban nagyon szeretik elkövetni),
de most jön a nagy sokk: ők még csak nem is babiloniak, hanem egy bizonyos káld
nép tagjai.
Az eddigiek
fényében szinte már elhanyagolhatónak is nevezhető, de azért érdemes
megemlíteni azt az aprócska vallási tévedést, miszerint Baálnak akár a
legkisebb köze is van Babilonhoz. Nincs neki. Baál a kánaáni kultúrkör istene,
míg Babilon elismert védőistene az alapítása percétől fogva Marduk volt.
Szintén
problémás az a fajta feltüntetése Jeruzsálem lerohanásának és lerombolásának,
hogy ez csak azért történt, mert Nabuccónak éppen ilyen kedve volt, kiruccant
kicsit otthonról, az asszonykától, és ha már arra járt, hát szórakozásból
felgyújtotta a Salamon-templomot. Nabucco attól azért egy kicsit érettebb
személyiség volt, mint hogy előzmények nélkül ilyesmit tegyen. Márpedig
előzmények bőven voltak.
Az alapvető
életfeltétel Nabucco birodalmában úgy nézett ki, hogy „Ha te fizeted nekem
rendesen az adót, én nem bántalak, sőt ha kell, kihúzom a segged a bajból”. Ez
azért elég rendes volt Nabuccótól, valljuk be. Csakhogy ebből a hozzáállásból
következően Nabucco nem élt túl nyugodt életet, hol az egyiptomiakkal
boldogították egymást (őket jónéhányszor úgy elpáholta, hogy utána azt se
tudták, merre az arra), hol Szíria békés népét riogatta, szóval elvolt a kis
csatározásaival, otthon meg az asszonyka a sírással, hogy nehogy baja essen.
Egyszer
azonban úgy esett, hogy mikor sokadszorra akasztották össze a bajszukat,
Nabucco meg az egyiptomiak (i. e. 601-ben), nem csak Nabucco páholta el az
egyiptomiakat, hanem azok is őt, de alaposan, így haza kellett mennie, hogy új
sereget szerezzen magának. Ezt hallva aztán a zsidók főnöke, bizonyos Jehójákim
úgy döntött, hogy ha az egyiptomiak el tudták tángálni Nabuccót, hát ő
megteheti, hogy nem fizet neki tovább adót. Ez egy végzetes hiba volt részéről,
mint az kiderült 597-ben, de akkor Jeruzsálem a lerombolást még megúszta, csak
a nekik tetsző cuccokat nyúlták le és vitték haza Nabuccóék (főleg kincseket,
„Jó lesz otthon az asszonynak!” felkiáltással), meg egy valagnyi hadifoglyot.
Nem sokkal később a zsidók új főnöke az egyiptomiak
felbujtására (akik persze abban a pillanatban visszakoztak, hogy forrósodni
kezdett a talaj) ismét csak megpróbált a sarkára állni Nabuccóval szemben, de
mikor kiderült, hogy az még mindig magasabb nála, felkapta a nyúlcipőt és
meglépett, mindhiába. Nabuccóék elfogták, és itt már nem volt cicózás,
megvakítás, kivégzés, ami csak szem-szájnak ingere, és CSAK ITT durrant el
Nabucco agya annyira, hogy széjjelverje Jeruzsálemet. Látható tehát, hogy
abszolút nem hirtelen támadt késztetés hatására cselekedett, hanem
szolgáltattak neki okot bőségesen.
Az opera további történései már csak mese habbal,
Nabucco soha nem volt kattant fajta (a dühítése persze egy más kérdés, de ennek
következménye annak az egyéni szocproblémája, aki van annyira hülye, hogy
piszkálja a nem is annyira alvó oroszlánt), egyik gyereke se hajtott végre
puccsot ellene, és nincs tudomásunk arról, hogy bármiféle eltévedt mennykő (aka
villám) megpróbálta volna agyonvágni. Ez utóbbi az ilyen-olyan ellenségeire
hárult, de azok nem voltak képesek abszolválni ezen kihívást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése